Φρίκη και αποτροπιασμό, οργή και αγανάκτηση ήταν τα συναισθήματα που κυριάρχησαν μέσα μου όταν διάβασα στις εφημερίδες την συνταρακτική (και παράλληλα τρομακτική) είδηση για τη ρατσιστική επίθεση ομάδας 25 περίπου 15χρόνων νεαρών εναντίον αλλοδαπών (Άγγλων, Ρουμάνων, Βουλγάρων) στον Ύψωνα της Λεμεσού. Η επίθεση οδήγησε σε έκτροπα σε βάρος των ξένων και στον τραυματισμό τους. (Ευτυχώς που μόνο διάβασα την είδηση και δεν είδα και σχετικά ρεπορτάζ από τηλεοράσεως, γιατί σίγουρα θα με έπιανε και σφίξιμο στο στομάχι).
Το περιστατικό αυτό μου θύμισε μια άλλη ιστορία που συνέβη πριν κάποια χρόνια στην Αγία Νάπα, όπου και πάλι κάποιοι νεαροί κύπριοι (μεγαλύτεροι όμως) απήγαγαν 2 ή 3 ξένους φοιτητές (από τη Σρι Λάνκα ήταν, νομίζω), που εργάζονταν εκεί σε ξενοδοχείο κατά την περίοδο των διακοπών τους, τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι απαγωγείς προφανώς (μιμούμενοι τις μεθόδους της Κου-Κλουξ-Κλαν) τους οδήγησαν σε μέρος απόμερο και με εικονικές εκτελέσεις προσπάθησαν να τους εκφοβίσουν (και το πέτυχαν) για να εγκαταλείψουν τις εποχιακές τους δουλειές, γιατί τις έπαιρναν (όπως έλεγαν οι απαγωγείς) από κάποιους δικούς μας (κυπραίους).
Ο ρατσισμός, η ξενοφοβία, η περιθωριοποίηση και αδρανοποίηση των νέων οδηγούν σ΄ αυτές τις αποτρόπαιες πράξεις οι οποίες όμως θυμίζουν ναζισμό. Κυριολεκτικά σηκώνεται η τρίχα μου και ανακατώνεται το στομάχι μου.
Που πάμε, τελικά; (Θα διερωτάτο και το αχτύπητο δίδυμο της ομώνυμης πλην ηλιθίας εκπομπής του “Σίγμα”).
Εγώ προσωπικά διερωτούμαι για το τι θα γινόταν και τι θα λέγαμε αν, λόγου χάριν να πούμεν, συμμορία από 20-30 νεαρούς εγγλέζους έκαναν τα ίδια εναντίον δικών μας (όχι στο Λονδίνο) αλλά εδώ, στην Αγία Νάπα ή στην Λεμεσό. Ή ακόμα αν νεαροί στα κατεχόμενα επιτίθονταν εναντίον Βούλγαρων ή Ρουμάνων.
Αυτές οι συμπεριφορές δεν είναι κεραυνός εν αιθρία, αλλά αποτέλεσμα ξενοφοβικών νοοτροπιών που καλλιεργήθηκαν για χρόνια ή που γινόντουσαν ανεχτές από συγκεκριμένες πολιτικές καταστάσεις και κοινωνικές ομάδες ή που συνεχίζουν να ανακυκλώνονται και αναπαράγονται μέχρι σήμερα (και από τα ΜουΜουΕ μη εξαιρουμένων)!
Από τη στιγμή που ένας 15χρονος δεν “κωλώνει” να σηκώσει το ρόπαλο και να χτυπήσει ένα συνάνθρωπο του (σήμερα αλλοδαπό, αύριο ημεδαπό), κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει και η περίπτωση να τον σκοτώσει, τούτο παει να πει δεν έχει καθόλου αναστολές ... Είναι με δυο λόγια ένας εν δυνάμει δολοφόνος!
Τι ανθρώπους τελικά αναγιώννουμε σ’ αυτήν την κοινωνία της ευμάρειας, του χλιδάτου αρχοντοχωριατισμού και της καπήλευσης των ελληνικών ιδεωδων!
Ας ενεργοποιηθούμε πλέον σοβαρά, σαν οικογένειες, σαν σχολεία, σαν οργανωμένα κοινωνικά σύνολα και ας διδάξουμε τα παιδιά μας, προτού είναι αργά, το σεβασμό για την αξία και τη μοναδικότητα της ανθρώπινης ζωής και ύπαρξης.
Το ρατσιστικό, φασιστικό αυτό επεισόδιο μου φέρε στο μυαλό μου κι εκείνο το εξαίρετο και συγκλονιστικό ποίημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ (αν δεν κάνω λάθος, που αποδίδεται όμως και σ’ ένα προτεστάντη Γερμανό πάστορα)... Το παραθέτω:
"Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν διαμαρτυρήθηκα, γιατί δεν ήμουν Εβραίος.
Όταν ήρθαν για τους κομμουνιστές δεν φώναξα, γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής.
Όταν κατεδίωξαν τους τσιγγάνους, ούτε τότε φώναξα, γιατί δεν ήμουν τσιγγάνος.
Όταν έκλεισαν το στόμα των Ρωμαιοκαθολικών που αντιτάσσονταν στο φασισμό δεν έκανα τίποτα γιατί δεν ήμουν καθολικός.
Μετά ήρθαν να με συλλάβουν, αλλά δεν υπήρχε πια κανείς να αντισταθεί μαζί μου ..."
Anef_Oriwn
10/6/2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
26 σχόλια:
""Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν διαμαρτυρήθηκα, γιατί δεν ήμουν Εβραίος.
Όταν ήρθαν για τους κομμουνιστές δεν φώναξα, γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής.
Όταν κατεδίωξαν τους τσιγγάνους, ούτε τότε φώναξα, γιατί δεν ήμουν τσιγγάνος.
Όταν έκλεισαν το στόμα των Ρωμαιοκαθολικών που αντιτάσσονταν στο φασισμό δεν έκανα τίποτα γιατί δεν ήμουν καθολικός.
Μετά ήρθαν να με συλλάβουν, αλλά δεν υπήρχε πια κανείς να αντισταθεί μαζί μου ...".
Πραγματικά αυτό το κειμενάκι είναι συγκλονιστικό.
δυστυχώς φίλε άρχισαν να πληθαίνουν τελευταία τέτοια επεισόδια.
Πάντως είναι ενθαρρυντικό το ότι οι πάντες καταδίκασαν το επεισόδιο και τόνισαν την ανάγκη λήψης μέτρων.
Ελπίζω μόνο να γίνει κάτι.
Τι να πούμε τζαι εμείς που μένουμε Ύψωνα???
Χαρά!
@ Αγαπητέ Μιχάλη,
Το ποίημα αυτό του Μπρεχτ πάντα με συγκλόνιζε (όπως κι ένα άλλο με τίτλο “EPΩTHΣEIΣ ENOΣ EPΓATH ΠOY ΔIABAZEI”).
******
@ Ανώνυμε/η,
Δεν είμαι σίγουρος αν κατάλαβα καλά τι ακριβώς εννοείς με το “χαρά”, μάλλον το αντίθετο! Όμως γιατί δεν συγκεκριμενοποιείς τις σκέψεις και απόψεις σου και τυχόν αντιθέσεις και ενστάσεις σου; Κι εγώ εδώ που μένω (στις δύο πλευρές του σπιτιού) υπάρχουν άλλα σπίτια όπου μένουν ξένοι εργάτες. Άλλοι ήσυχοι κι άλλοι θορυβώδεις. Αλλά οχληρία και φασαρία έχουμε και από τ’ αυτοκίνητα κι από τις μοτόρες των δικών μας κι από ένα παρακείμενο cafe.
Anef_Oriwn
Τρίτη 10/6/2008 – 11:15 μ.μ.
Ατε θα ξεκινήσει να μας βάζει ποιήματα τώρα για να μας πείσει ότι ξέρει και απο ποίηση.
Μάλιστα.
Όταν μπεις στη διαδικασία να πείσεις για το τί είσαι το έχασες το παιχνίδι.
Το ίδιο ισχύει και για τους ροκόλους που δια ξύλων και ροπάλων θέλουν να φανούν ανώτεροι.
Dok.,
• Εν πρώτοις δεν έπαιζα κανένα παιχνίδι για να το χάσω!
• Δεύτερον, δεν έχω μπει σε καμιά διαδικασία να πείσω κάποιους για οτιδήποτε και ιδιαιτέρως εσένα όπου ισχύει και το ρητό “ου με πείσεις καν με πείσεις”! Εδώ απλά κουβέντα κάνουμε ...
• Τρίτον, αν πρόσεξες το blog, αυτό τυγχάνει να το διαχειρίζομαι ΕΓΩ! Κι εδώ μέσα γράφω και ΘΑ γράφω ότι μου γουστάρει και ότι κρίνω ΕΓΩ! Και ποιήματα (παρ’ όλο που σύμφωνα με σένα την ειδικάρα “… den exw idea apo poiisi …”, και τσιαττιστά άμα λάχει να ούμεν, και “μιλλωμένα”, όπως τα γαμοτράγουδα του Βασίλη Μιχαηλίδη ή εκείνα του Κοτσιηνοχωρκάτη του Αναστάση του Πάρου!
Να ‘σαι καλά και ότι ποθείς να το πάθεις!
Anef_Oriwn
Τετάρτη 11/6/2008 – 4:55 μ.μ.
Paidia, o anef-oriwn sas!!!
Klap klap klap
"Ευτυχώς που μόνο διάβασα την είδηση και δεν είδα και σχετικά ρεπορτάζ από τηλεοράσεως, γιατί σίγουρα θα με έπιανε και σφίξιμο στο στομάχι)"
Eisai telika toso evaisthitos? I exeis evaisthito stomaxi? Giati egw gia diaforetiko se katalava.
Alithia giati den exeis links sto blogg soy? L'etat c'est toi?
Ellinisti: arxigou parontos pasa arxi pafsatw?
Αγαπητέ Άνευ Ορίων,
η φράση αυτή αποδίδεται στον Martin Niemöller, δεν αποτελεί ποίημα ή μέρος ποιήματος αλλά μια εξήγηση που είχε προσπαθήσει να δώσει γιατί δεν είχε κινητοποιηθεί η ευαγγελική εκκλησία κατά του Χίτλερ. Ο Martin Niemöller ήταν πράγματι ιερέας της, στην αρχή μάλιστα ήταν και οπαδός του Χίτλερ με τον οποίο άλλωστε συμμάχισε μέχρι ενός σημείου η ευαγγελική εκκλησία, ενώ η καθολική που κράτησε μια απόσταση, είχε κάνει μαζί του συμφωνίες προπολεμικά για τις εισφορές στα ταμεία της κλπ. Η ακριβής απάντηση του πάντως δεν σώζεται αλλά έχει συνταχθεί με εκείνον τον τρόπο που αντικατοπτρίζει σε κάποιο βαθμό την ιστορική σειρά των γεγονότων και ο ίδιος όταν βρισκόταν ακόμη εν ζωή δεν την αμφισβήτησε ποτέ.
Η ιστορία αυτή στον Ύψωνα θυμίζει πολύ εκείνες τις εποχές. Δυστυχώς, η ξενοφοβία είχε τύχει συστηματικής καλλιέργειας την περασμένη πενταετία και θα είναι προς τιμή του Χριστόφια αν καταφέρει να την περιορίσει.
Ευχαρίστως στη διάθεσή σου αν θέλεις άλλες σχετικές πληροφορίες.
eστορών
του http://www.eleftherovima.blogspot.com/)
dokisisofi
se parakoloytho apo blog diaforon kaievgala merika simperasmata gia sena.
a)opios grapsi kati petassese opos ton porton pou to vratzin tzie kamnis pos ta kseris oulla.
b)potte sou den eivres ena logikon plasma na sifonisis mazi tou extos pou kati ellinopampakous.
c)stamata na pinnis ligmena giati sto telos den tha se piannoun tzie afta.
d)makari na gianis
Ορίστε και μια ιστοσελίδα με σχετικές πληροφορίες για τον Niemöller:
http://www.history.ucsb.edu/faculty/marcuse/niem.htm
@ Φίλε eστορών,
Καλωσόρισες στο κουτούκι μου και σ’ ευχαριστούμε για τις πληροφορίες γα τον πάστορα Martin Niemöller. Θα είσαι πάντα ευπρόσδεκτος εδώ!
Αναφορικά με τους ξένους εργαζόμενους στην Κύπρο, των οποίων οι αριθμοί έχουν αυξηθεί αισθητά τα τελευταία 1-2 χρόνια (ειδικά από Ρουμάνους και Βούλγαρους), να πω ότι πρέπει επιτέλους τα οργανωμένα σύνολα και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, να επεξεργαστούν τρόπους για εμπλοκή ή/και ενσωμάτωση αυτών των ξένων στις τοπικές κοινωνίες.
@ Ανώνυμε,
Επίσης σε καλωσορίζω στο κουτούκι μου, όμως έχω την άποψη ότι θα ήταν καλύτερα να έδινες κι ένα nickname στο εαυτό σου για αν ξέρουμε κι εμείς με ποιον/ποια μιλάμε.
Anef_Oriwn
Πέμπτη 12/6/2008 – 00:22 μ.μ.
@ panaia mou re anwnyme ma eisai foveros a! Intalos me kseftilises etsi! Ma ti ekfraseis, ti prosvolew itan toutes! Evge mana mou,evge... Theleis na sou dwkw ti diefthninsi twn kafrwn i exeis tin?
Alithia posous pontous epiane to sxolio sou?
(o kattos mou-opws ki egw- arneitai na klapsei sorry..)
Anef, panw xara sou!
egw lalosou pinnis ligmenaki esi lalis arloumpes,na paeis ston giango tzie den tha xasis
Εστορών μάλλον ο "ανώνυμος" σε γνωριζει από καπου αλλού καιειναι τόσο σιγουρος για σενα :-)
Γι αυτό ας του χαρήσουμε το γνωστό
πως τα ανοικτά μυαλά όπως και τα πανιά μπορούν να πανε κάποιον μακρια!
Οσο για τα επεισόδια στον Υψωνα, χρειαστηκαν 5 χρονια για να εμπεδωθεί ο ρατσιμός, η μισαλλοδοξία, η ξενοφοβία. Οχι ότι δεν υπήρχε και πριν αλλα τότε προωθούνταν από μελη της κυβερνησης με τον πιο επίσημο τρόπο. Πως να ξεγράψουμε την εμπειρία της Χρυσης Αυγής και την ενοχοποίηση ειρηνιστών στην οδό Λήδρας. Πως να "ξεγράψουμε" τις παράνομες συλλήψεις και απελάσεις χιλιάδων. Τις παράνομες κρατήσεις, τη δημιουργία Κινησης για τη Σωτηρία της Κύπρου και άλλες μπουρδες. Αυτά θερίζουμε τώρα και να ευχόμαστε πως δεν θα έχουμε και χειρότερα.
Αλήθεια Ανεφ τι μήνυμα θέλουν να περάσουν τα .....παιδα ότι δεν είμαστε άξιοι να ζήσουμε με άλλους λαούς?Και όπως λέτε πληθαίνουν τέτοια κρούσματα?και πίσω από τα παιδιά αυτά κρύβονται και οι μεγάλοι?Μήπως θέλουν να πουν κάτι άλλο? Την παροιμία που λέει {Για σε τα λέω πεθερά για να τα ακούει η νύφη }την ξέρεις?
ΒΡΕΙΤΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ
Ο/Η Ανώνυμος είπε...
egw lalosou pinnis ligmenaki esi lalis arloumpes,na paeis ston giango tzie den tha xasis
Πέμπτη, Ιούνιος 12, 2008 5:24:00 μμ
Στις 10/5/2008 o zatoichi έγραψε:
Ο/Η zatoichi άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "Ανούσια χαρά":
σου είπα να μην πίνεις χασίσι πριν να γράφεις στο μπλογκ
Και η απάντηση στους "πελλοφοβικούς":
"Ο/Η Aceras Anthropophorum άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "Blogg επιταγών":
Δοκησίσοφη τους "πελλούς" τους "ανισόρροπους" τους αγαπώ αφάνταστα. Είναι οι μόνοι που έχουν την δυνατότητα να μου διαταράξουν την νεκροφέρουσαν ισορροπίαν που με καραδοκεί. Κίνηση χωρίς διατάραξην της ισορροπίας δεν υπάρχει.
Δοκησίσοφη, τους "πελλούς" τζαι οι "ανισόρροπους" τους αγαπώ γιατί έχουν βάθος. Διαφορέτικόν από αυτόν της αβύσσου που περιγράφεις. Ίσως επιδή έχουν την δύναμην και το θάρρος να κοιτάξουν στο βάθος της.
Ανάρτηση από τον/τη Aceras Anthropophorum στο Παραμεθόρια κι οριακά τη 29 Απρίλιος 2008 8:31 μμ
Υ Π Ο Κ Λ Ι Ν Ο Μ Α Ι
ΑΝΕΚΠΛΗΡΩΤΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ
Ο/Η kafros άφησε ένα νέο σχόλιο για την ανάρτησή σας "."..ένα μάταιο πρόσωπο, σαν εμένα"":
τσέκαρε το ιστολόγιο. είσαι το πρωτο θυμα μου. χαμογελα όμως. θα πιάσω κι αλλους στα χέρια μου!
[και θα τους ταράξω χειρότερα από σένα]
no hard feelings, right?
πάντως αν εχις προβλημα δικεουσαι να το πεις
www.foto-kafros.blogspot.com
Ανάρτηση από τον/τη kafros στο Παραμεθόρια κι οριακά τη 25 Απρίλιος 2008 8:59 μμ
Έχω και άλλα τέτοια στο μπαουλάκι μου. Υπομονή....
@ Stala(g)matia,
“Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω”, λεει και ο ποιητής (ποιος, δεν θυμάμαι).
Και τα παιδιά μας δεν μπορούν να διαφέρουν και πολύ από τη γενικότερη εικόνα και κατάσταση που επικρατεί τη σημερινή κυπριακή κοινωνία.
Απόψεις, νοοτροπίες και συμπεριφορές που αντικατοπτρίζουν ξενοφοβία, συγκαλυμμένο ρατσισμό και απαξιωτικές εκφράσεις, παρατηρούνται ή/και σημειώνονται σε βάρος των φτωχών αλλοφύλων, αλλοθρήσκων, αλλοχρώμων ξένων εργατών. Κανένας σεβασμός προς τη διαφορετικότητα.
Οι νέοι ακούουν, βλέπουν και παίρνουν μηνύματα από τους μεγαλύτερους. Με τον παρορμητισμό, τον αυθορμητισμό και τη ζωτικότητα που τους χαρακτηρίζει (και σε συνδυασμό με την απειρία και την κοινωνική ανωριμότητα τους) προβαίνουν κάποτε σε ακραίες ενέργειες.
Τονίζω ιδιαίτερα την περιφρόνηση και απαξίωση που πολλοί (μικρότεροι και μεγαλύτεροι) δείχνουν και εκφράζουν για τη φτώχεια, που είναι κοινωνικό και παγκόσμιο πρόβλημα. Καταξίωση για όλους αυτούς είναι το χρήμα!
Anef_Oriwn
Παρασκευή 13/6/2008 – 10:05 μ.μ.
@Άνευ_ορίων
Χαιρετίζω, ύστερα που μιαν σχεδόν εβδομάδα. Αλλά έντζεν για καλόν σου που ήρτα, :P.
Λοιπόν, έσιη περίπου μιαν εφτομάδα που περιμένω την απάντηση σου στο προηγούμενο post σου (για την ΝΤΠ, Τσίπρα, ΣΥΡΙΖΑ, Παρατηρητήριο του Ελσίνκι, Σόρος, κλπ) - υποσχέθηκες το θέμας. Τί γίνεται, ετάκκοσες τα, έγραψες με κανονικά, οξά μαζεύκεις υλικόν για να τους "αθωώσεις"?
Συμβάν που τρομάζει! Καλάν, οι υψωνιάνες γονιοί δεν έχουν την πατρικήν ή την μητρικήν πυγμήν να πιάσουν τα δεκαπεντάχρονα που εσπουρτήσαν να τους κόψουν δκυό ζιζιρόπατσους να τα συνεφέρουν;
Άμαν τον ρόλον του πατέρα τζαι της μητέρας πρέπει να τον πιάσει η αστυνομία, τότε η αστυνομία (ιδίως όμως η κοινωνία) πρέπει να αρκέψει που τους πατεράδες τζαι τες μανάδες.
Πάντως δεν είναι πρώτη φορά που πελλοκοπελλούθκια μετατρέπονται σε επικινδυνον όχλον που σαρίζει τα πάντα στο διάβα του. Αθθημάστε πριν καμπόσα χρόνια στην Λάρνακαν που μια μπάντα μιτσιοί εσκοτώσαν με ενελέητα κτυπήματα έναν έφηβον μπροστά στα μμάθκια των περαστικών;
Ο Ύψωνας δεν έχει ιερέαν; Δεν έχει μουχτάρην; δεν έχει πολιτικά κόμματα; Νεολαιίστικες οργανώσεις; Παρά να θωρείτε που την τηλεόρασην αγαπητή Χαρά συναχτήτε πααίννεται να μιλήσετε με τες οικογένειες των μιτσιών να τους βοηθήσετε να συνάξουν τα μυξιάρικα τους να μεν καταλήξουν τέλεια μες τον βούρκον πριν να φκούν που το αφκόν.
Ας θυμηθουμε οτι σαν λαος προσφυγοποιηθηκαμε και περασαμε πολλα...
Ανευ-ορίων, πιστεύεισ ότι υπάρχουν όρια στην ελευθερία της γνώμης?
Ποιά η άποψή σου για την κίνηση του Λεξηπένητα να διαγράψει την απάντηση μου στον Κυριάκο?
Δημοσίευση σχολίου